Menu

Rozhovor: o značke TWO cosmetics

S Martinou Horváthovou o ručne vyrábaných prírodných produktoch pod značkou TWO cosmetics.

Home » Inšpirácia » Rozhovor: o značke TWO cosmetics - 05.2019

„Najdôležitejšie pre mňa je, aby si ľudia pod našimi výrobkami predstavili poctivú robotu.“

Kde sú počiatky TWO cosmetics?

V časoch, keď som bola na vysokej škole, mala moja sestra v pláne obdarovať všetky ženy v našej rodine vlastnoručne vyrobeným balzamom na pery, na ktorý našla návod niekde na internete. Z môjho pohľadu sa výsledok veľmi nepodaril, a keďže som vyštudovaná chemička, bola som vyzvaná, aby som vyrobila mydlo. A to bol môj prvý impulz, ako aj kontakt s výrobou kozmetiky. Neváhala som, naštudovala som si návody, ako mydlo vyrobiť – ingrediencie, ako pôsobia, čo obsahujú. A tak vzniklo moje prvé malinové mydlo.

Bol to váš prvý kontakt s vlastnou výrobou?

Ešte ako dieťa som sa u babky veľmi často hrávala tak, že som miešala šampóny, spchové gély a rozdrvené lieky a vymýšľala liek proti rakovine. Potom, počas základnej školy, som sa zamilovala do chémie a tam sa to celé rozbehlo týmto smerom. Na chemickú školu som následne išla preto, lebo som túžila byť forenznou techničkou. Je to človek, ktorý príde na miesto činu, zozbiera všetky vzorky a stopy a následne s nimi pracuje v laboratóriu.

Takže vás zlákala kriminalistika.

Áno, veľmi ma to lákalo, aj som sa hlásila na policajnú školu, ale nezobrali ma. Tak som išla študovať laboratórne vyšetrovacie metódy v zdravotníctve. A počas tohto štúdia na vysokej škole prišla moja prvá spomínaná skúsenosť s výrobou kozmetiky. Po tom, ako som vyrobila svoje prvé mydlo, ma to veľmi chytilo za srdce. Dovtedy som absolútne neriešila, čo si na pokožku dávam, ani to, čo obsahuje bežná konvenčná kozmetika. Po tejto „mydlovej výzve“ ma to však začalo veľmi zaujímať a o ničom inom som už nechcela ani počuť.

Čo bolo v tom procese to, do čoho ste sa najviac zamilovali?

To, že sa to podarilo, že mydlo vyzeralo naozaj dobre a že som mala veľmi dobrú odozvu. Hneď ako bolo použiteľné, som ho totiž porozdávala kamarátkam a rodine. A začala som dostávať veľmi pozitívne spätné väzby, čo ma veľmi nabudilo. Že vlastne aj takto sa dá pomáhať ľuďom, tým, aby si na seba dávali niečo zdravšie.

„A počas tohto štúdia na vysokej škole prišla moja prvá spomínaná skúsenosť s výrobou kozmetiky. Po tom, ako som vyrobila svoje prvé mydlo, ma to veľmi chytilo za srdce.“

A čo prišlo po mydle?

Po mydle prišla šumivka do kúpeľa. No a potom som už vymýšľala naozaj všeličo možné, čo mi napadlo. Väčšinou som sa chodievala inšpirovať do drogérie tak, že som si popozerala zloženie nejakých  výrobkov, a podľa toho som si povedala, že toto by sa dalo nahradiť takýmto zdravším alebo prírodnejším riešením. Proste som skúšala.

Aké zručnosti  na to potrebujete?

Veľkú dávku trpezlivosti a aj kreativity. Najskôr chcem vedieť, čo má daný výrobok obsahovať, akú má mať pridanú hodnotu, respektíve na aký problém sa má zameriavať. Veľmi mi pomáha, že som chodila na chemickú školu, mám teda laboratórny základ. To mi dalo do praxe veľmi veľa.

Od koho prišiel impulz posunúť to od hobby k podnikaniu?

Odo mňa. Vždy som mala túžbu podnikať. Boli tam síce aj nejaké iné plány, ale keď prišla táto skúsenosť, zistila som, že toto je to, čo ma naozaj baví. A že je to niečo, čo si viem prestaviť, že by som robila aj v budúcnosti. Tak som počas prestávok medzi prednáškami sedávala v kaviarni a zapisovala si myšlienky, ako by to mohlo celé vyzerať. Potom sa to tak nejako celé rozbehlo, v tom čase ešte v spolupráci s mojou sestrou pod názvom 2SIS cosmetics.

Podľa čoho ste zostavili prvý sortiment?

Úvodný sortiment bol zostavený z tých výrobkov, ktoré som už vyrábala pre seba doma. Začali sme vlastne priamo s kolekciami výrobkov. To je tiež, myslím si, jednou z vecí, ktorými sa odlišujeme od konkurenčných značiek. Každá kolekcia v tom čase obsahovala päť rovnakých výrobkov – tuhé mydlo, telové maslo, balzam na pery v makrónke, šumivku do kúpeľa a sprchové želé. Išlo o jahodovo-malinovú, levanduľovú a medovú kolekciu. Tým sme vlastne spustili predaj. Tieto produkty som mala odskúšané už predtým, až na to sprchové želé. S tým som mala zo začiatku veľké problémy. Teraz sa už na tom bavíme, ale vtedy som „potila krv a slzy“. Receptúra sa mi dlhšie nedarila, jednoducho sa mi nedarilo to, aby želé vyzeralo ako želé.

Prečo ste dali prednosť želé pred klasickým sprchovým gélom?

Pretože som chcela priniesť iný výrobok. Sprchové želé je v prvom rade mäkká náhrada za tuhé mydlo. Je to v podstate tuhší sprchový gél, ktorý má nahradiť sprchový gél alebo tuhé mydlo. Klasické sprchové gély konvenčných značiek bývajú plné rôznych silikónov, dráždivých tenzidov a podobne. Toto sprchové želé okrem toho, že obsahuje glycerín, ktorý zanecháva pokožku hydratovanú, obsahuje aj karagénan, ktorý zásobuje telo rôznymi minerálmi. Karagénan je morská riasa, ktorá robí štruktúru ako želé.

A ako sa podnikanie rozbehlo?

Bola som hrozne naivná, lebo firmu sme založili v marci, ale kým sme prešli všetkými legislatívnymi záležitosťami ako schvaľovanie výroby či hygienou, zrazu bol november. No a ja som si v tom čase myslela, že jednoducho spustíme e-shop a hneď sa na nás budú valiť desiatky objednávok. Po týždni prišla jedna a to bol moment, keď som si uvedomila, že to nebude také jednoduché. Môj priateľ Marek mi vysvetlil, že nemôžem čakať, že si ľudia začnú kupovať niečo, čo nepoznajú, a že si to budú kupovať hneď na stovky. Vtedy som sa zobudila zo sna a spoločne sme sa pustili do oslovovania obchodných partnerov. Po mesiaci sa nám podarilo dohodnúť prvú spoluprácu s veľkoobchodným partnerom, malinkým obchodíkom v Pezinku, s ktorým spolupracujeme dodnes. Ďalší impulz, ktorý nám pomohol v predaji, prišiel na jar 2017, keď sme spustili predaj kondicionérov a tuhých šampónov.

Ako sa používa tuhý šampón?

Používa sa rovnako ako tuhé mydlo. Namočíte si vlasy, namočíte si tento šampón, pošúchate si ním po vlasoch a po chvíli sa vám vytvorí bohatá hustá pena, ktorú iba podporíte vmasírovaním do vlasov a opláchnete. Jeho najväčšou výhodou je, že je to zero waste výrobok. To znamená, že netvoríte takmer žiadny odpad, teda okrem obalu. Obal je však papierový a zároveň kompostovateľný, čiže sa môžeme baviť o tom, že kompletný výrobok je zero waste. Ďalšou jeho výhodou je jeho praktickosť, nielen pri cestovaní, ale aj pri samotnom používaní, pretože takáto jedna „fašírka“, ako to volám ja, vám vydrží aj šesť mesiacov.

V čom vnímate výnimočnosť svojich produktov?

Naše výrobky sú výnimočné hlavne svojím výzorom. Tak obaly, ako aj samotné výrobky. Sú asi najfarebnejšie, aké som doteraz na našom trhu videla. Dosť sa líšime aj vo vôňach, pretože sa snažíme svoju ponuku priblížiť viac k tomu, na čo sú ľudia zvyknutí z konvenčnej kozmetiky. Mnohokrát som sa totiž stretávala s tým, že prírodná kozmetika smrdela alebo bola jednoducho „divnej“ konzistencie. A ja som dané výrobky ospravedlňovala, že síce neboli voňavé alebo nevyzerali pekne, ale je to o. k., lebo sú prírodné. My sa snažíme o to, aby naše výrobky boli nielen zdravé, ale aj príťažlivé pre oko a nos.

Na ktoré výrobky máte najlepšie spätné väzby?

Najpozitívnejšie spätné väzby od zákazníkov dostávame práve na tieto tuhé šampóny a takisto aj na odličovacie tampóny, ktoré šijeme. Toto sú také dva výrobky, ktoré si ľudia najviac cenia, a aj ja osobne som na ne najviac hrdá.

Ako vznikol nápad na produkciu látkových odličovacích tampónov?

Nápad vznikol tak, že som na zahraničnom webe videla uštrikované odličovacie tampóny a povedala som si, že je to úžasná vec a veľmi zaujímavý nápad. Nebola som si však istá použitím, ako a či to vôbec funguje. Ale vyskúšali sme to a povedali sme si, že ideme do toho. Najprv sme látkové tampóny zaradili do portfólia nášho e-shopu. Boli sme prvá slovenská značka kozmetiky, ktorá ich mala v ponuke. Ľudia začali tampóny postupne skúšať, pretože nič obdobné nepoznali. Teraz je to produkt, ktorý sa predáva ako „teplé rožky“. Ľudia si ich veľmi obľúbili. Aj vďaka týmto tampónom sme boli nominovaní na cenu Via Bona v kategórii Zelená firma. Momentálne naše odličovacie tampóny putujú po viacerých krajinách Európy v rámci výstavy o cirkulárnej ekonomike. Je to zaujímavý výrobok, ktorý ľudia vnímajú veľmi pozitívne, čo nás nesmierne teší. Je to náš bestseller, sú zero waste, možno ich využiť mnohokrát, stačí ich po použití len oprať.

„Najpozitívnejšie spätné väzby od zákazníkov dostávame práve na tieto tuhé šampóny a takisto aj na odličovacie tampóny, ktoré šijeme.“

Viete povedať, do akej miery šetria životné prostredie?

Začiatkom roka sme urobili vyhodnotenie, koľko sme z daných tampónov predali, a urobili sme si interný výpočet. Počítali sme, že bežná žena spotrebuje priemerne tri kusy vatových tampónov denne, za mesiac je to približne sto kusov. Za rok teda hovoríme o 1200 vatových tampónoch. My sme napríklad v roku 2018 predali 7150 takýchto balení. Čiže každá žena, ktorá používa naše tampóny, ušetrí našu planétu ročne o odpad z 1200 vatových tampónov. Ak ich tieto ženy budú používať celoročne, z dlhodobého hľadiska je to ročná úspora odpadu v podobe viac ako 8,5 milióna kusov vatových tampónov. Počet žien, ktoré tieto tampóny používajú, pritom neustále rastie.

Podľa čoho rozširujete sortiment?

Sami zákazníci si pýtajú, čo by chceli ďalšie, alebo sa nás pýtajú, či nejakými výrobkami v sortimente disponujeme. My si tieto ich požiadavky a otázky pravidelne vyhodnocujeme.

Takže na základe spätnej väzby od zákazníkov?

Áno, alebo vidíme, že príde nejaká zaujímavá ingrediencia, o ktorú môžeme obohatiť svoje výrobky. Ale ja už mám  vo svojom receptáriku množstvo receptov na množstvo výrobkov, takže už stačí iba listovať a povedať si, že toto ideme teraz vyrábať. Alebo prídeme do kúpeľne a zistíme, že tam chýba ešte niečo, čo sme doteraz nevyrobili a bolo by to vhodné.

Ako svoje výrobky testujete?

Keď produkt vymyslím a podarí sa, najprv ho testujem na sebe. Keď som s ním spokojná, dám ho otestovať ďalším ľuďom a poprosím ich o spätnú väzbu. A ak k nemu majú nejaké výhrady, tak ich zvážim a zapracujem.

A akú trvanlivosť majú vaše výrobky?

Je to individuálne a trvanlivosť závisí od konkrétnych výrobkov, zvyčajne je však od deviatich mesiacov až po maximálne jeden rok.

Podľa čoho viem, že si od vás kúpim kvalitný výrobok?

Podľa zloženia, ktoré máme na svojich výrobkoch preložené do slovenčiny, aby tomu naši zákazníci aj rozumeli. Nesnažíme sa skrývať za názvy ingrediencií, o ktorých bežný človek nemá ani potuchy, čo znamenajú. Nemáme čo skrývať a myslím si, že používame naozaj kvalitné ingrediencie. Chceme byť jedni z tých poctivých. Potom disponujeme napríklad aj certifikátom Vegan society. Sme jedinou slovenskou značkou prírodnej kozmetiky, ktorá je jeho držiteľom. To znamená, že naše produkty sú vyrobené výhradne z ingrediencií rastlinného pôvodu, nie sú testované na zvieratách a takisto žiadna obsiahnutá ingrediencia na zvieratách testovaná nebola.

Odkiaľ beriete suroviny?

Väčšina našich ingrediencií pochádza z Európy, niektoré z Afriky a niektoré máme aj z Ameriky. Čo sa týka ich výberu, tak mu, samozrejme, predchádzajú skúšky danej ingrediencie od viacerých výrobcov, na základe čoho sa rozhodneme. Nám ani tak nejde o to, aby sme mali ingrediencie v bio kvalite, lebo vieme, čo sa mnohokrát skrýva za pečiatkou alebo logom bio. Veľakrát sme sa stretli s tým, že cez deň je bio a v noci to striekajú pesticídmi. My sa spoliehame na to, že nám výrobca povie, že je to prírodné, respektíve nie je veľmi škodlivo ošetrované. Oni to, samozrejme, dokladajú certifikátom, ale nejde o klasické bio certifikáty, ale skôr hovoria o úrovni kvality a o tom, akým spôsobom boli jednotlivé ingrediencie získané. Prípadne nám dajú čestné prehlásenie.

Aká bola vaša cesta k zero waste?

Pre naše plastové obaly som sa rozhodla z jednoduchého dôvodu – lebo je to ľahko recyklovateľný plast. Už zo začiatku som rozmýšľala, ako sa postaviť k výrobe zodpovednejšie. Na počiatku bola myšlienka, že ideme zbierať naspäť obaly od zákazníkov, dáme ich vyčistiť a použijeme ich znova. Lenže potom som zistila, že je to finančne, logisticky a aj priestorovo veľmi náročné, čo by sa následne prejavilo aj na cene. Tak som rozmýšľala ďalej, až sme sa zoznámili s ľuďmi z projektu Umelohmotné, v rámci ktorého vyrábajú z plastového odpadu rôzne užitočné veci do domácnosti. Opýtala som sa ich na možnosti recyklovania našich pohárikov a makrónkových obalov z balzamov na pery. Trvalo to takmer dva roky, kým sme sa dopracovali k finálnemu výrobku, ktorým je mydelnička vyrobená z našich plastových obalov a z ďalšieho plastového odpadu.

Vracajú vám ľudia obaly z vašich výrobkov?

Vracajú, hoci nie v takom množstve, v akom by sme chceli. Je to málo, len niečo pod 10 percent. Jednak je málo zberných miest, a tiež nie každému až tak záleží na ekológii. Aj keď si dotyčný kupuje ekologický produkt, nie je ďalej motivovaný odniesť obal na zberné miesto alebo ho poslať späť, čo je tiež jednou z možností. Ešte sme nedospeli do štádia, keď by ľuďom na ekológii záležalo masovo. Veríme aspoň v to, že naše plastové obaly dávajú do separovaného odpadu.

A čo papierové obaly?

Čo sa týka našich papierových obalov, tak na ne sme natrafili prostredníctvom nášho dodávateľa tlače. Hľadali sme papier, ktorý bude kompostovateľný alebo ľahko rozložiteľný. Náš dodávateľ nám dal ponuku na špeciálny papier, ktorý je vyrobený z kukuričných listov a potlačený ekologickými farbami. To znamená, že je kompletne kompostovateľný, rozložiteľný, môžete ho skompostovať tak v domácom, ako aj v priemyselnom kompostéri a nezostane po ňom ani stopa.

Čo čapované výrobky?

Úplne bezobalový výrobok nemáme žiadny. Záujem od predajcov, ktorí majú vo svojom sortimente tieto čapované produkty, síce bol, ale vždy to stroskotá na cene. Oni zvyknú nakupovať čapované výrobky od jednej zahraničnej firmy, ktorá ich distribuuje v cenách nižších ako náš náklad. A to býva aktuálne rozhodujúci faktor. Bez ohľadu na to, či je prírodný, alebo nie.

Je to skôr vec dopytu alebo ceny?

Myslím si, že zabezpečiť dopyt by nebol problém, skôr by bol podľa mňa problém v tom, aby tí ľudia pochopili najmä cenu. My sme nad tým aj uvažovali a sme otvorení takýmto požiadavkám zo strany iných obchodov, ale v rámci čapovaných výrobkov je okrem ceny problém aj so súčasnou legislatívou. Pretože čapovať sa zatiaľ môžu iba prostriedky do domácnosti, a čo sa týka kozmetiky, mám informáciu, že sa môže čapovať iba mydlo na ruky a nič viac.

„Veľmi by som chcela, aby naše výrobky ľudia považovali za tie, ktoré im naozaj pomohli vyriešiť nejaký ich problém, a aby naše výrobky patrili medzi ich najobľúbenejšie, pretože sú naozaj kvalitné.“

Ako vzdelávate v týchto témach svojich zákazníkov?

Máme vlastný kanál na youtube, ktorý je venovaný najmä vzdelávacím témam, napríklad o zero waste, ingredienciách, syntetických náhradách, ktoré sú nebezpečné pre ľudské zdravie, certifikátoch a podobne. Videá vzdelávajú a zároveň sa ľudia dozvedia, ako to u nás funguje. Je to ďalšia pridaná hodnota, ktorú si môžu od nás vziať.

Prečo ste sa rozhodli ísť do dm?

dm sme oslovili my, pretože nás lákalo dostať sa do čo najviac miest Slovenska, čo najbližšie k ľuďom. Aktuálne sa v dm predáva sedem výrobkov z nášho sortimentu. Takáto spolupráca vás navyše dokáže veľmi posunúť vpred. A aj vďaka objemom, ktoré dm od nás odoberá, sme dokázali nejakým spôsobom znížiť náklady, lebo automaticky odoberáme aj viac materiálu. Cena surovín, a teda aj konečná cena pre našich zákazníkov sa vďaka tomu dostala na inú úroveň. Pre mňa osobne je pridanou hodnotou aj to, že dostaneme k ľuďom tuhý šampón, o ktorého existencii podľa mňa polovica Slovenska nemá ani potuchy.

Čo vás dokáže najviac potešiť?

Keď príde správa od zákazníčky, aký je náš výrobok skvelý. To je pre mňa najväčšie zadosťučinenie. To, že ľudia vnímajú naše produkty pozitívne a že sa k nim radi vracajú. A veľmi ma baví aj prototypovanie nových výrobkov. Tá časť je pre mňa najzaujímavejšia. Zábavou sú aj chvíle, keď výrobok namiešavam, sledujem, aký je, rozmýšľam, čo ďalej. Urobím napríklad desať prototypov z jedného výrobku a neviem sa dočkať na ich testovanie.

Čo chcete, aby o vás ľudia vedeli?

Veľmi by som chcela, aby naše výrobky ľudia považovali za tie, ktoré im naozaj pomohli vyriešiť nejaký ich problém, a aby naše výrobky patrili medzi ich najobľúbenejšie, pretože sú naozaj kvalitné. Lebo pomáhajú, sú voňavé, pekné a prírodné. A najdôležitejšie pre mňa je, aby si ľudia pod našimi výrobkami predstavili poctivú robotu.

Meníte aktuálne názov?

Áno, aktuálne rebrandujeme z 2SIS na TWO cosmetics.

Hore
OKViac informácií