Menu

Vnútorné dieťa: ako zahojiť rany z minulosti

Ako sa môžeme oslobodiť od negatívnych presvedčení a vyrovnať sa so sebou samým?

Home » Život » Zdravie » Vnútorné dieťa: ako zahojiť rany z minulosti - 05.2020

Výrazom „vnútorné dieťa“ označuje psychoterapeutka Stefanie Stahlová súčet všetkých vzorov z detstva, ktoré sme zažili prostredníctvom našich rodičov a iných vzťahových osôb. „Obzvlášť krivdy a traumy z detstva sa zakorenia hlboko v podvedomí a v dospelosti nás brzdia vo využívaní svojho potenciálu naplno,“ hovorí terapeutka.

Dobrá správa: tieto staré rany môžeme zahojiť aj neskôr tým, že sa im postavíme a upokojíme svoje vnútorné dieťa.

 

Prečo by ste mali upokojiť svoje vnútorné dieťa

Aby sa to podarilo, rozlišujeme medzi slnečným a tienistým dieťaťom. Slnečné dieťa je metaforou neporušenej časti pocitu sebavedomia osoby. Reprezentuje pozitívne vzory a dobré pocity, ktoré vyplývajú najmä z pozornej výchovy. Patrí k nim napríklad spontánnosť, dobrodružnosť, zvedavosť, zasnenosť, vitalita či radosť zo života.

Tienisté dieťa symbolizuje tú časť pocitu sebavedomia, ktorú musíme posilniť, pretože je traumatizovaná a labilná. Zahŕňa podvedomé, negatívne presvedčenia, ktoré si niekto zo svojho detstva do dospelého života vezme so sebou, napríklad „nie som dosť dobrý“ alebo „nie som dôležitý“. Z toho vyplývajú pocity ako smútok, strach, bezmocnosť či hnev.

Terapeutická práca s „vnútorným dieťaťom“ pomáha uvoľniť staré blokády, dostať sa k novým zdrojom a nájsť seba samého.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ako pracovať s vnútorným dieťaťom: 3 kroky

  1. Rozpoznajte vlastné obranné stratégie

Aby sme sa vyznali v negatívnych pocitoch z detstva alebo aby sme ich ani nepocítili, rozvíja každý človek vlastné obranné stratégie. Podľa Stahlovej to môže byť napríklad stiahnutie sa, túžba po harmónii alebo snaha o kontrolu – reakcie, ktoré vo vzťahoch s inými ľuďmi často spôsobujú problémy. Identifikácia týchto stratégií je prvým krokom k podpore slnečného dieťaťa a upokojenie tienistého dieťaťa.

 

  1. Vzoprite sa negatívnym spomienkam

„Rovnako dôležité je prijať z detstva to, čo nás ťaží, zarmucuje či zraňuje,“ vraví psychoterapeutka Sylvia Winterspergerová. „Na to sa musíme venovať každej oblasti osobnosti, ktorá ešte v sebe nesie detské prežívanie.“ Tieto negatívne skúsenosti z detstva môžeme neutralizovať tým, že sami sebe preukážeme pochopenie, súcit a žičlivosť.

 

  1. Začnite dialóg s „vnútorným dieťaťom“

Podľa psychoterapeutky sa to podarí, keď budeme viesť vnútorný dialóg so svojím „vnútorným dieťaťom“. Na to si ako dospelý predstavte, že vaše mladšie JA práve zažilo niečo nepekné, zraňujúce alebo urážlivé. Potom svoje „vnútorné dieťa“ utíšte, pekne sa mu prihovorte a povedzte mu, že nie je samo. Vysvetlite mu, že vaše dospelé JA stojí pri ňom.

Hore
OKViac informácií