Active Beauty
Zdravo sa vypotiť: saunovanie prospešné pre telo

Zdravo sa vypotiť: saunovanie prospešné pre telo

Niekto to rád horúce! Keď vonku primŕza, príjemné teplo sauny je pre niekoho úžasným lákadlom. Saunovanie je nielen príjemné, dokáže aj redukovať stres, zvýšiť obranyschopnosť či úžasne skrášliť.

Ak vám je neustále zima a tmavé dni zle ovplyvňujú vašu náladu, pauza v teple je pre vás viac než odporúčaná. „Ak ste chorí, choďte sa liečiť na dovolenku, ak chcete zostať zdraví, choďte do sauny,“ tak znie fínske príslovie. Keď to je možné, doprajte si príjemný saunový večer. Padne to úžasne, saunovanie vám pozdvihne náladu, poteší a rozmazná vaše vlasy, pokožku a telo. Za pozitívne zdravotné účinky môžeme ďakovať hlavne rýchlemu striedaniu tepla a chladu, podobne ako pri kontrastnej sprche.

Tehotná do sauny?

Skúsení vyznávači saunovania dobre vedia, že tehotné ženy by sa mali zaobísť bez sauny. Ak so saunovaním nemáte veľa skúseností, je vhodné počkať do konca prvého trimestra, pretože vyššie teploty zaťažujú krvný obeh, ohľadom vhodnosti je vždy dobré dopredu sa poradiť s gynekologičkou či gynekológom. V prípade rizikového tehotenstva je saunovanie žiaľ tabu.

Do sauny aj s dieťaťom?

Deti by sme mali saunovať až keď majú aspoň tri roky, alebo od momentu, keď už nepotrebujú plienku. Do sauny by mali chodiť vždy len v malých skupinkách s patričným dozorom. Ak spozorujete, že vaše dieťatko je nespokojné, je to znamenie, že má tepla dosť.

 

Pre tieto dôvody je pre nás saunovanie také prospešné:

  • Imunitný systém:

Vlhké saunové teplo rozširuje cievy, čím pomáha zlepšovať krvný obeh. Zvyšovanie teploty má za následok obranu tela v podobe potenia, čím sa nabudí imunitný systém. Pravidelným saunovaním dokonca môžete predísť aj prechladnutiu. Ak chcete naozaj nabudiť svoj imunitný systém, mali by ste sa pravidelne potiť najmenej po dobu šiestich mesiacov.

Ale pozor: sauna v žiadnom prípade nevyrieši ani nevylieči prechladnutie. Saunovanie môže byť vtedy dokonca kontraproduktívne. Nakoľko je imunitný systém pri nachladnutí už aj tak oslabený, väčšie zaťaženie krvného obehu by v skutočnosti znamenalo pre telo vynaložiť väčšie úsilie na vytvorenie energie, no ono potrebuje túto energiu práve na zotavenie.

  • Krvný obeh:

Saunovaním naštartujete nielen krvný obeh, ale aj celý organizmus. Pod vplyvom tepla sa cievy rozširujú a pri ochladení sa opäť zužujú. Toto prospešné striedanie teplôt úžasne posilňuje kardiovaskulárny systém.

  • Pokožka:

Zhruba tri milióny potných žliaz pracujú na plné obrátky a ochladzujú telo. Telo pri saunovaní ocení okrem nakopnutia krvného obehu aj zvýšenie prísunu kyslíka, čo je veľmi prospešné aj pre pokožku. Vlhké teplo sa postará o hladkú a žiarivú pleť.

Tajná rada: naše telo pri potení otvára póry pokožky a tie sú pripravené prijímať účinné látky aj chvíľu po saunovaní. Skúste teda hneď ako vyjdete z pary dopriať svojej pokožke pleťovú masku a ošetriť ešte teplé a vlhké telo vyživujúcim telovým mliekom.

  • Metabolizmus:

Saunovanie síce nenapomáha chudnutiu, no zrýchľuje bazálny metabolizmus. A ten ideálne podporí efekt zdravého životného štýlu podporeného plnohodnotnou výživnou stravou.

  • Uvoľnenie:

Každému z nás vyhovuje iná forma relaxu. Jedno je však jasné: saunovanie pomáha redukovať stres a stimuluje produkciu hormónov šťastia, ako sú serotonín a endorfíny. Mnohým z nás ponúka sauna aj priestor na dokonalý a hlboký relax. Keď vás trápia poruchy spánku či bolesti hlavy, skúste jednoducho saunu, pomáha!

  • Regenerácia svalstva:

Saunovanie nielenže uvoľňuje svalové napätie, no pomáha predchádzať aj stuhnutosti svalov či svalovke – výdatné vypotenie preto obľubujú hlavne športovkyne a športovci. Po konzultácii s lekárom zo sauny môžu profitovať aj astmatici, saunovanie totiž uvoľňuje hladké svalstvo a tým prispieva aj k lepšiemu dýchaniu.