Active Beauty
 Matcha čaj: ako ho pripraviť

Zdravý zelený prášok 

Matcha čaj: ako ho pripraviť

Popíjať čaj matcha, áno, to presne chceme! Pretože zelený prášok je zdravý. Čo by ste mali vedieť o jeho účinkoch a príprave.


Podobne ako zelerová šťava, aj tento z Japonska a Číny pochádzajúci matcha prášok sa stal v Európe už dávnejšie kultom – ako prísada do nápojov, zmrzlín alebo koláčov. A existuje na to aj dobrý dôvod. Matcha prášok je totiž nielen veľmi chutný, ale je aj zdravý. Trendový nápoj matcha nájdete aj v dm.      

Ak chcete byť s práškom matcha kreatívni, inšpirujte sa na Pintereste. Objavíte tam mnoho geniálnych matcha-receptov: či už napríklad recept na osviežujúci ľadový čaj s matcha, mätou, limetkami a medom, vzdušný matcha mousse koláč s kokosovým mliekom a vanilkou alebo ovocné matcha bowls s kiwi, marakujou a chia semienkami – fantázii a kombináciám chutí sa medze nekladú.  


Čo je matcha?

 

Matcha (jap: mletý čaj) je zelený čaj, ktorý sa získava spracovaním čajovej odrody tencha. Zvyčajne sa zberá na jar. Jeho zber má však jednu zvláštnosť: štyri týždne pred zberom čajových lístkov sa kríky zakrývajú špeciálnymi bambusovými rohožami. Výsledkom potom je, že čaj chutí napokon jemnejšie a ľahko nasladlo.     

Po zbere prechádzajú matcha čajové lítsky procesom parenia a sušenia, následne sa drvia a oddeľujú sa od nich nepotrebné stonky a žilky. V žulových alebo kamenných mlynkoch sa potom kúsky čajových lístkov melú na nám známy a tak milovaný žiarivo zelený a superjemný matcha prášok. 

Príprava: ako si pripraviť matcha čaj  

 

Príprava matcha čaju si síce vyžaduje nejakú tú prax, ale s pomocou nášho dobrého návodu to bude pre vás malina:  

1.Nasypte do misky či väčšej šálky 1 až 2 gramy matcha prášku.  
2.Teraz nalejte do šálky či misky zhruba 80 ml horúcej vody (nie však vriacej!). 
3.Zmes potom do peny vyšľahajte bambusovou metličkou – takzvaným Chasen-om. Alternatívou je použiť metličku na šľahanie alebo napeňovač mlieka. Dôležité pritom je: nerobte metličkou krúživé pohyby, ale „cikcakové“. Takže metličkou jemne udriete vždy tam a naspäť. Čím vyššia a hutnejšia pena sa vám podarí, tým bude čaj lepší.  
4.Ak má byť výsledná pochúťka matcha latte, napeňte trochu mlieka a vmiešajte ho jemne do čaju. Matcha latte potom dochuťte troškou medu a škorice.  


Podľa chuti potom do čaju môžete primiešať viac alebo menej vody. V Japonsku sa preferuje tradičný spôsob prípravy čaju „usucha“ – slabý čaj. Do veľa vody sa primieša len máličko matcha čajového prášku. Opakom tejto tradičnej prípravy je „Koicha“, ktorej výsledkom je hustý a silný čaj.    

Matcha čaj: zdravý s vyrovnávajúcim účinkom 

 

Vedecky bolo dokázané, že matcha, podobne ako iné druhy zeleného čaju, má pre náš organizmus priaznivé účinky. Žiaľ, neexistujú detailne zamerané štúdie, ktoré by túto teóriu podporili podrobnejšie. Avšak látky, ktoré japonský čaj obsahuje, hovoria samy za seba: 

L-teanín a menej stresu  
V zelenom čaji sa nachádza L-teanín. Vďaka tejto aminokyseline sa zrelaxuje telo a odburáva sa stres. V matcha čaji je mimochodom viac aminokyselín ako v iných odrodách zeleného čaju.  

Kofeín a lepšia koncentrácia  
Okrem toho čaj matcha obsahuje zhruba tri percentá kofeínu, pre porovnanie – káva ho obsahuje len asi polovicu. Údajne je to tak kvôli tomu, že kofeín v matcha sa viaže na sekundárne rastlinné metabolity, takže sa uvoľňuje len v čreve. Záver teda je: káva vás preberie rýchlo a intenzívne, matcha pomalšie, ale nabudenie potrvá dlhšie. A: kombinácia kofeínu a L-teanínu by sa mala postarať o uvoľnenie a zároveň zvýši koncentráciu a pozornosť. 

Antioxidanty proti zápalom   
Čaj matcha je plný antioxidantov ako napríklad vitamínu A a E, ktoré naše telo chránia pred voľnými radikálmi a udržiavajú zdravé cievy. Riziko vzniku srdcových chorôb by tak malo byť u konzumentov zeleného čaju nižšie.  

Ďalšie zdravé zložky  
​Popri teaníne, kofeíne a cenných antioxidantoch obsahuje matcha aj železo, draslík, vápnik ako aj vitamíny B a K. Dobre vedieť: nakoľko je matcha rozomletá najemnučko, pitím čaju absorbujeme do organizmu celú plejádu živín.  

Kúpa a skladovanie matcha prášku: na čo dbať


Chuť pravého kvalitného matcha sa nazýva „umami“. Popisuje sa tiež ako piata chuť. Vďaka finančne nákladnej výrobe je matcha prášok aj patrične drahý. Za 30 gramov zaplatíte od 10 do 40 eur.    

Ako alternatívu používajú niektorí výrobcovia prášok zo zeleného čaju. Čajové lístky sa v takomto prípade nezbavujú žiliek a stoniek, melú sa celé. Na rozdiel od matcha prášku, ktorý je plný rozmanitých chutí, sú prášky zo zeleného čaju chuťovo zväčša trpké. No vďaka zjednodušenému procesu spracovania sú však omnoho cenovo dostupnejšie – a skvele sa hodia ako ingrediencia do pečenia alebo na výrobu matcha latte.   

Čo sa týka skladovania, otvorené balenie matcha prášku by ste mali uchovávať vo vzduchotesnom balení v chladničke. Vydrží tak najmenej tri týždne.  

 

Pitie matcha čaju: môže mať vedľajšie účinky? 

Vysokokvalitná matcha, v prípade, že neobsahuje žiadne škodliviny a pije sa s mierou, nemôže byť zodpovedná za žiadne vedľajšie účinky. Takže: najviac dve šálky denne. Dbať by ste však mali na vysoký obsah kofeínu: predávkovanie kofeínom môže spôsobiť bolesti hlavy, závraty, hnačky alebo pálenie záhy. Tehotné ženy by sa mali ohľadom konzumácie takéhoto čaju s vysokým obsahom kofeínu určite poradiť so svojou lekárkou či lekárom.  

Matcha obsahuje – podobne ako rebarbora - okrem iného aj kyselinu šťaveľovú. Tá znižuje vstrebateľnosť látok ako je napríklad vápnik, horčík alebo železo. Preto nie je vhodné piť matcha čaj k jedlu, ale radšej si ho vychutnať aspoň hodinu pred ním.