Active Beauty
Posilnite imunitný systém – 10 tipov, ktoré fungujú

Fit aj v zime

Posilnite imunitný systém – 10 tipov, ktoré fungujú

Náš imunitný systém je malý zázrak: neustále bojuje proti škodlivým baktériám, vírusom a iným votrelcom – väčšinou bez toho, aby sme si niečo všimli. Najmä v chladnom období však potrebujeme obranné látky. Prechladnutie má svoju top sezónu a šíri sa hlavne v interiéri. Existuje však veľa domácich liekov a tipov ako posilniť imunitný systém a prežiť zimné mesiace bez choroby.

Posilnite imunitný systém: s týmito 10 tipmi uspejete 

Posilnite mikrobióm správnou stravou 

Najjednoduchší spôsob, ako prirodzene posilniť imunitný systém je správne stravovanie. Veľká časť obranných látok sa nachádza v črevách. Aby mikrobióm podporoval imunitný systém, musia byť prospešné črevné baktérie dobre „kŕmené“. Fermentované potraviny, ako jogurty či kyslá kapusta, sú prospešné pre črevnú flóru a mali by byť na jedálnom lístku najmä v zime.

Rastlinná sila proti vírusom

Čerstvé ovocie a zelenina sú nevyhnutné na posilnenie imunity, a to nielen kvôli vitamínom a minerálom. Vedeli ste však, že niektoré zložky rastlinnej stravy majú dokonca antibakteriálne a antivírusové účinky? 

Hlavne rastlinné zložky a zvlášť éterické oleje neznášajú baktérie a vírusy. Patria medzi ne alicín (cesnak), horčičné oleje (reďkovka, chren, reďkovka), saponíny (sójové bôby, cícer, arašidy), ako aj tymian a korenie. Zázvor je tiež jedným domácich liekov na posilnenie imunitného systému. 

Pohyb na čerstvom vzduchu 

UV žiarenie má prirodzený dezinfekčný účinok, pretože zabíja baktérie. Okrem toho slnečné svetlo pomáha telu vytvárať vitamín D. Už v septembri začne hladina vitamínu D klesať a väčšina ľudí sa dostane na dno v marci. Mali by sme preto využiť každú príležitosť nasať čo najviac slnečného žiarenia (Pozor, pokožka potrebuje dobrý ochranný faktor proti slnku!).

Čo tak guľovačka alebo korčuľovanie? Alebo buďte kreatívni sami: Spravte si ľadové gule a hrajte bowling a deti vylákate von na opekanie marshmallows na ohni.
 

Ako čaje a prechádzky v lese posilňujú imunitný systém 

Dostatok tekutín 

Dostatok tekutín je dôležitý pre imunitný systém, pretože iba tak môže metabolizmus fungovať bez problémov. Denne by to malo byť aspoň 1,5 litra. To udržuje sliznice dobre zvlhčené a tým tvorí účinnú obranu proti vírusom a baktériám. Cez zimu ale často nie sme tak smädní ako počas teplejších mesiacov. Chuť na niečo tekuté v nás môžu vzbudiť aromatické čaje, ktoré zároveň svojimi zložkami posilňujú imunitný systém, napríklad zelený čaj, harmančekový čaj a rooibos. Alkohol a kávu by sme mali skôr obmedziť.

Prechádzky v lesoch 

Prechádzka v lese nie je dobrá len kvôli pohybu – rozdiel je v kvalite vzduchu: stromy medzi sebou komunikujú prostredníctvom prenášačov látok v esenciálnych olejoch, ktoré produkujú. Tieto terpény prijímame kožou a dýchacími cestami, keď sa prechádzame v lese. Tým sa spomalí tep, upokojí autonómny nervový systém a posilní sa naša obranyschopnosť.

Správne vetranie

V uzavretých miestnostiach trávime v priemere 90 percent času – útulná sedačka je často príliš lákavá, najmä v chladnom období. Pravidelné otváranie okna zabezpečuje výmenu vzduchu a znižuje koncentráciu vírusov a škodlivín vo vzduchu v miestnosti. Miestnosť by mala byť vetraná dvakrát až štyrikrát denne. Počas toho je najlepšie túto miestnosť opustiť, aby ste sa nevystavili prievanu a nevdychovali nafúkaný prach a baktérie.

Ale ani prílišné vetranie nie je dobré. Teplý vzduch, ktorý dokáže absorbovať viac vlhkosti ako studený, je vyvetraný von a nahradený studeným, suchším vzduchom. Ak vlhkosť klesne pod 30 percent, pokožka a sliznice sa vysušia a stanú sa náchylnejšími na choroboplodné zárodky.

Tu môžu pomôcť zvlhčovače vzduchu alebo vlhké utierky nad ohrievačom.

Izbové rastliny pre správnu klímu v miestnosti 

Izbové rastliny zabezpečujú zdravú klímu v miestnosti a prirodzené zvlhčovanie. Až 90 percent závlahovej vody rastlina prefiltruje a vypustí späť do okolia. Vhodné sú na to najmä veľkolisté druhy ako lipa izbová, papraď hniezdna, cyprus, fikus či aralia. V závislosti od intervalu zavlažovania môžu izbové rastliny zvýšiť vlhkosť o približne 5%. So suchým vykurovacím vzduchom v zime je to prospešné pre sliznice a teda ide o účinnú prevenciu proti prechladnutiu.

Smiech posilňuje náš imunitný systém 

Smiať sa je zdravé

Naša psychika má veľký vplyv na našu fyzickú pohodu. Stres a starosti vystavujú náš imunitný systém zaťaží. Pozitívne myšlienky a smiech naopak posilňujú našu obranyschopnosť proti vírusom. 

Smiech uvoľňuje hormón šťastia sérotonín a znižuje stres. Takže choďte do kabaretu, pozrite si zábavný film, alebo seriály doma na gauči. Najlepšie s rodinou a priateľmi, pretože vždy je najlepšie zasmiať sa spolu.

Bozkávanie a sex 

Bozkávanie posilňuje imunitný systém a to nielen preto, že nám zlepšuje náladu. So slinami bozkávajúceho sa partnera prijímame aj baktérie a vírusy – to stimuluje imunitný systém. Bozkávanie je teda prirodzené „ústne očkovanie“, ktoré trénuje našu obranyschopnosť. Sex má tiež pozitívny vplyv: Vedci z Wilkes-Barre University v Pensylvánii zistili, že sexuálne aktívni ľudia, ktorí mali sex dvakrát týždenne, mali v slinách o 30 percent viac imunoglobulínu ako tí bez sexu. Imunoglobulíny sú proteíny, ktoré cirkulujú v krvi a plnia rôzne úlohy. Nazývajú sa aj protilátky. 

Sprchovanie striedavo so studenou a teplou vodou a saunovanie 

Takéto sprchovanie podporuje prekrvenie, rozprúdi krvný obeh a posilňuje imunitný systém. Takže prekonať sa stojí za to! Ale ako funguje takéto sprchovanie? Vždy začnite pravou nohou – tá je od srdca najďalej. Sprchovanie začína teplou vodou a končí vždy studenou vodou, takže rytmus je teplá / studená, teplá / studená. Ideálne má takéto sprchovanie trvať desať minút. Odmenou pre Vás bude osvieženie a pocit tepla. 

Keď už hovoríme o teple, pravidelné saunovanie tiež posilňuje imunitný systém. Teplo spôsobuje rozšírenie ciev a zlepšenie krvného obehu. Horúčava simuluje telu umelo vytvorenú horúčku – telo reaguje aktiváciou imunitných buniek. Pozor: Ak ste už prechladnutí, nesmiete sa saunovať, pretože by ste tým príliš zaťažili krvný obeh.