Active Beauty
V časovom sklze: päť tipov pre vnútorný pokoj

Ustojíte to

V časovom sklze: päť tipov pre vnútorný pokoj

Práca, domácnosť a ďalšie povinnosti, popritom si zašportovať a mať kontakty s priateľmi – ako to však všetko stíhať, po večeroch a víkendoch? Tak túto otázku si kladie mnoho ľudí, obzvlášť vtedy, keď sa na nich valia stále nové a nové termíny a povinnosti a cítia sa časovo pod tlakom. Krok 1 k prevencii stresu: efektívny manažment času.
Pocit večného nedostatku času v dnešnej hektickej dobe vôbec nie je náhodný. V čase, keď bol na Slovensku uzákonený 42,5 hodinový pracovný týždeň, prerozdelenie úloh v rodinách bolo iné ako dnes: Žena sa starala o deti, nákupy, vybavovanie bežných každodenných vecí a o domácnosť, zatiaľ čo manžel bol zamestnaný na plný úväzok a prinášal do rodiny financie. Pôvodne teda určite nebol zámer, aby sa každý staral o všetko. V súčasnosti je to však bežné, povinnosti z každej strany ležia na pleciach každému. Podľa jednej štúdie sú mnohí ľudia za skrátenie pracovného času o deň či dokonca dva, aj za cenu zníženia príjmu. Avšak nie každý si môže dovoliť finančne sa uskromniť. Sú tipy, ktoré pomôžu zvládnuť stres a večný nedostatok času? A existuje návod, ako tráviť voľný čas zmysluplnejšie?
 


Týchto 5 tipov na zvládnutie stresu spomalí kolobeh každodenného života 

1. Rozpoznajte lapač času

V prvom rade je dôležité uvedomiť si, kde na človeka číhajú časové pasce. Neustále byť online – najmä so smartfónom v ruke – práve to nám ukrajuje z ostatných aktivít a skracuje deň. Prospešné heslo teda znie: byť častejšie offline. Ak chceme naozaj vypnúť, urobme tak cielene a vedome, nerobme jednoducho nič (skutočne si vychutnávajme sladké ničnerobenie!) a vychutnávajme si prítomnosť namiesto toho, aby sme stále dookola kontrolovali všetky naše účty na sociálnych sieťach.

Okrem toho sa mnoho ľudí ešte aj príliš optimisticky pozerá na zásoby času odložené do budúcnosti. Veria totiž, že ak premrhajú jeden deň, na druhý deň budú mať času konečne viac. A výsledok? Zaväzujú sa k mnohému, no v budúcnosti to jednoducho nestihnú. Takže čo tak častejšie povedať „nie“, čo tak odmietnuť pozvania na domnele povinné stretnutia a čo tak neplánovať si jedno stretnutie za druhým? Čo tak si namiesto toho naplánovať cielene a vedome oddych a pauzu? Uvidíte, hneď budete mať na tácke menej stresu.

 

2. Každý čas je drahý čas

V tomto ohľade to chce kreativitu. Pretože časom sa mrhá málokedy – zmysluplné trávenie času sa dá často upraviť k lepšiemu zavedením len nepatrných zmien. Vo vlaku alebo v autobuse cestou do práce si môžeme napríklad prečítať knihu, vypočuť podcast alebo si vychutnať so zavretými očami dobrú audioknihu. Alebo sa do práce môžeme ráno dopraviť na bicykli a vynechať tým pádom večernú posilňovňu. Ak trávite s dieťaťom hodiny na ihrisku a len tak posedávate, skúste ho nechať pohrať sa aj samé, sadnite si na lavičku a využite čas, aby ste si zavolali s milovanou osobou.
 

 

3. Znásobte to dobré

Jedným z najdôležitejších tipov, ako zatočiť so stresom je znásobiť „dobre a efektívne strávený“ čas. Čo pod tým rozumieť? Využiť aj malé časové okienka na to, aby sme sa venovali činnostiam, ktoré vykonávame radi. Dôležité je pritom rozlišovať medzi aktívnym a pasívnym oddychom: Aktívne činnosti, ako napríklad práca v záhrade, hra na hudobnom nástroji, prechádzka v prírode alebo trávenie obedov či večerí s ľuďmi, ktorých máme radi, nás uspokojujú ďaleko viac ako činnosti pasívne, napríklad také sledovanie televízie. Ukázala to aj štúdia jedného renomovaného inštitútu, kde sa mladých ľudí v rodinách pýtali, na čo im v rodine chýba čas. 55% z nich na spoločné aktivity, 30% zasa na spoločné stravovanie.

4. Hmotné dary? Radšej čas!

Často robíme chybu, že peniaze a materiálno si vážime viac ako čas. Náhlime sa napríklad do troch rôznych obchodov, len aby sme tam využili akciu na výhodnejší nákup – a ani nevieme ako, pre pár eur je fuč celé sobotňajšie dopoludnie. Alebo namiesto 15 minút strávených v taxíku sa hojdáme trištvrte hodiny autobusom. Na narodeniny si želáme nový smartfón, ale omnoho väčšiu radosť by nám pravdepodobne urobil poukaz na upratanie domácnosti. Z našich tipov proti stresu je práve tento taký, ktorý sa nedá realizovať globálne, nie každý si totiž môže dovoliť „vystrkovať rožky“, pretože mnohé rodiny sú s rozpočtom z mesiaca na mesiac častokrát dosť natesno. Aj minimalizmus pomáha šetriť čas. Priemerný človek dnes vlastní omnoho viac vecí ako pár desiatok rokov dozadu. O všetko sa treba starať, opravovať, presúvať, upratovať. Čím menej toho máte, tým menej povinností vám vzniká.

5. Hodonota, ktorú si vážte

Ak je času stále akosi málo, pomáha tiež prehodnocovanie neobľúbených činností. Domáce práce a upratovanie môžeme vnímať ako povinnosť. Ale tieto činnosti sa dajú tiež ponímať ako precvičenie tela, športová aktivita, ktorá nás udržiava v kondícii a kvôli ktorej nemusíme vynaložiť extra čas na to, aby sme si išli zacvičiť do fitka. Na svoj čas sa môžeme pozerať aj úplne inými očami, spôsobom myšlienkových experimentov: Skúsme si napríklad predstaviť, že sa chystáme odsťahovať z mesta a budeme tam bývať už len týždeň. Ak sme sa do toho schopní vžiť, skutočne budeme niektoré veci vnímať inak, vedomejšie a celkovo budeme vďačnejší.