Menu

Ľadová voda na imunitný systém: Wim Hofova metóda

Ako môže kúpanie v ľadovej vode pozitívne ovplyvniť naše zdravie.

Home » Život » Ľadová voda na imunitný systém: Wim Hofova metóda - 10.2020

Some like it cold! Jedni mrznú v páperovej bunde na brehu, druhí sa veselo kúpu v ľadovej vode. Čoraz viac ľudí nedá pri posilňovaní imunity dopustiť na Wim Hofovu metódu. Ale je sprchovanie sa a kúpanie v ľadovej vode skutočne zdravé? Či už extrémna diéta alebo extrémny šport: extrémy nikdy nie sú pre zdravie dobré. Avšak Wim Hofova metóda, teda kúpanie v ľadovej vode, je zrejme výnimkou. Táto praktika by mala posilniť imunitný systém a unavené telo opäť dostať do formy.

Či už v rieke alebo v jazere, v najbližšom horskom potoku alebo jednoducho iba pod sprchou: kúpanie v studenej vode sa teší čoraz väčšej obľube. Vinu za to v neposlednom rade nesie holandský extrémny športovec Wim Hof, nazývaný aj „The Iceman“, ktorý v šortkách vyšiel na Mont Everest alebo severne od polárneho kruhu bežal maratón – a ktorý v pohode aj dve hodiny stojí až po krk v ľadovej vode. Svoje úspechy prikladá tento extrémny športovec metóde, ktorú sám vyvinul: Wim Hofovej metóde.

Wim Hofova metóda: otázky a odpovede

Čo je Wim Hofova metóda?

Prax pozostáva najmä zo špeciálnej techniky dýchania a pravidelného kúpania sa v studenej vode. Má pomôcť pri ovládaní vlastného nervového systému, naštartovať imunitný systém, dodať väčšiu mentálnu silu a mali by ste sa lepšie cítiť po telesnej stránke. Nemusí to byť vždy len ľadový kúpeľ, chladná sprcha je rovnako efektívna. Samotný Wim Hof sa podľa jeho slov sprchuje každý deň po prebudení tri minúty studenou vodou.

Ako táto metóda funguje?

Dýchanie: všetci vieme, že správne dýchanie je dôležité. Celá metóda sa tiež preto zakladá na špeciálnej technike dýchania: tridsať až štyridsaťkrát sa hlboko a bez prestávky nadýchnuť a vydýchnuť. Následne vzduch na minútu podržať. Na začiatku to zopakovať dvakrát, potom aj častejšie. Dýchacie cvičenia sa napríklad dajú skvelo skombinovať s niektorými cvičeniami z jogy.

Chlad: ak už máte dýchanie dobre pod kontrolou, môžete prejsť k druhej a podstatnej časti metódy – k chladu. Ak máte odvahu vojsť do ľadovej vody alebo pod studenú sprchu, je veľmi dôležité, aby ste pritom dbali na dýchanie a neprepadli ste lapaniu po dychu.

Ako si zvyknúť na chlad?

Nechoďte hneď z 0 na 100. Wim Hof sám odporúča, aby ste si na chlad zvykali pomaly prostredníctvom chladnej vody a pritom používali spomínanú špeciálnu techniku dýchania. „V Kneippovej liečbe používame na začiatku radšej jemné metódy, ako striedavé sprchy alebo kúpele a začíname pri nohách alebo ramenách“, radí odborníčka, doktorka Webersberger.

Samozrejme, je potrebné rozlišovať medzi studenou sprchou a ľadovým kúpeľom. Skok do ľadového kúpeľa skúšajte až po dohovore s odborníkom na Wim Hofovu metódu.

Kedy je to príliš?

Problematické je aplikovať liečbu studenou vodou u ľudí so silnými poruchami prekrvenia a vysokým krvným tlakom. „Pokiaľ mi je po plávaní v ľadovej vode potom celý deň zima, tak som to prehnala“, hovorí odborníčka. Ale ak telo dokáže rýchlo opäť dosiahnuť bežnú teplotu, potom „sa človek po takejto aktivite cíti byť svieži, fit a neopísateľne dobre!“

Zdraví vďaka ľadovej vode? Toto hovorí veda.

Aj Sebastian Kneipp, ktorý sa považuje za otca terapie studenou vodou, bol legendárnym otužilcom. Bavorský kňaz, ktorý sa preslávil ako hydroterapeut a prírodopisec, sa začal počas boja s tuberkulózou trikrát týždenne ponárať do ľadového Dunaja. „Týmto sa mu skutočne podarilo svoju chorobu poraziť,“ hovorí lekárka Kneippovej terapie Regina Webersberger.

Zdravotné efekty sú vedecky podložené: podľa jednej holandskej štúdie boli testované osoby, ktoré sa po teplej sprche ešte aspoň 30 sekúnd sprchovali studenou sprchou, o 29 percent menej dní choré ako tí, ktorí sa sprchovali iba teplou vodou.

Čo sa vlastne deje s telom?

Naše telo sa pokúša udržať svoju vnútornú teplotu konštantnú. Podnety chladu narúšajú túto rovnováhu. Reakcia: výrazné zvýšenie prekrvenia, aby sa postihnutá oblasť rýchlo opäť ohriala. Pravidelné aplikovanie studenej vody trénuje túto reakciu. Telo sa pritom učí podnet chladu spracovať čoraz lepšie. Tento tréning regulácie pôsobí na telo pozitívne. „Posilňuje imunitný systém, pomáha pri odbúravaní stresu, trénuje obehový systém a človek je potom menej citlivý na chlad“, potvrdzuje lekárka.

Hore
OKViac informácií