Active Beauty
Plávanie pre dobrý pocit: 8 tipov do vody
Text: Stephanie Lindner Margit Hiebl

Ponorte sa do toho

Plávanie pre dobrý pocit: 8 tipov do vody

Plávanie je skvelý relaxačný šport, ktorý sa dá praktizovať dlhodobo a tiež nám môže pomôcť vylepšiť si kondíciu. Najmä, ak nás trápia boľavé kĺby alebo chceme trošku zhodiť. Podelíme sa s vami o niekoľko cenných tipov, vďaka ktorým bude takáto forma cvičenia zábavná a ešte aj efektívna.

Plávanie: 8 rád, ako si užiť čas vo vode

Tip 1: Nechajte si poradiť, ako správne plávať

Zvládate síce klasické prsia, ale chceli by ste vedieť aj kraula alebo motýlika? Potom, ako si podrobne preštudujete pohybové sekvencie jednotlivých plaveckých štýlov na YouTube, je dobré si tieto pohyby natrénovať najprv „nasucho“. Pri kraule si napríklad môžete natrénovať zharmonizovanie pohybov rúk, nôh a otáčanie hlavy do strán, aby ste sa nadýchli bez toho, aby ste sa zbytočne napili vody alebo ošpliechali okolo vás kopec ľudí. Najlepšie je však naučiť sa plávať (alebo si zlepšiť svoju úroveň plávania) pod odborným vedením trénerky či trénera. Nezabudnite, že aj dobré plavkyne a plavci dbajú vždy v prvom rade na svoju bezpečnosť. Nevydávajte sa teda zaplávať si do jazera osamote a bez pomôcok, ako je napríklad plávacia bójka.

Tip 2: Pri plávaní vypnite iné myšlienky

Šport mnohých ľuďom uľahčí vypnúť od každodenných starostí a tiež práce. A skvelým športom na také relaxačné vypnutie je práve plávanie. Akonáhle si plavecké pohyby osvojíme, môžeme sa pri plávaní dostať až do meditačného stavu. A čo nám pri tom pomôže? Podobné, opakujúce sa pohyby ako pri bicyklovaní. Čím lepšie viete plávať, tým meditatívnejšie na vás aktivita pôsobí. Voda vás unáša, no vy ste zároveň sústredení.

Tip 3: Nezabúdajte na pitný režim len preto, že ste vo vode

Na to, čo je napríklad pri behaní celkom bežné, na to sa pri plávaní veľmi často zabúda: Pitný režim. Ak sledujete tréningy profesionálnych plavcov, pri okrajoch bazénov sú často položené fľaše s vodou. Pretože fakt, že trénujete vo vode neznamená, že vaše telo nepotrebuje dodať tekutiny. A platí to najmä v lete.

Dobrá rada: Dostatočne piť je dôležité, pretože nedostatok tekutín človeka obmedzuje vo vnímavosti aj pohyboch. Ale, piť priveľa tiež nie je v poriadku, zaťažujú sa tým obličky. Vedecké odporúčania sú preto nasledovné: Počas prvých desiatich hodín po prebudení by mal človek vypiť každú hodinu približne 240 ml tekutín, neskôr postačí už len 120 ml. Ak človek športuje alebo sa venuje športovaniu vo vysokých horúčavách, tekutín by mal prijať ešte viac. Mimochodom, dobrou kontrolou je farba moču: čím je svetlejšia, tým lepšie dodržiavate pitný režim.

Tip 4: Plávaním proti nedostatku horčíka

Ak sa chystáte plávať, je dobré sa vopred zabezpečiť, aby vás vo vode nechytili kŕče. Ak vás napríklad v spánku chytajú kŕče do lýtok, môže to signalizovať nedostatok horčíka. Čo je za tým? V lete telo prichádza v dôsledku potenia o viac horčíka, ako je tomu po zvyšok roka. Ak sa plánujete plávaniu venovať intenzívne, mali by ste sa vopred uistiť, že vaše telo je horčíkom zásobené dostatočne. Ak však plánujete prijímať horčík vo forme doplnkov výživy, poraďte sa predtým so svojou lekárkou alebo lekárom.

Tip 5: Myslite aj na správne stravovacie návyky

Ak sa chcete správne pripraviť na plavecké tréningy, určite si nastavte stravovanie tak, aby ste jedli veľa potravín bohatých na horčík. Na raňajky si napríklad do müsli prisypte tekvicové semiačka, ovsené vločky a sušené ovocie a v deň, keď sa chystáte plávať, si so sebou určite pribaľte na desiatu banán. A hlavne, aspoň hodinu pred plávaním nekonzumujte nič, čo sa náročne trávi.

Tip 6: Nenaháňajte sa za chudnutím, plávanie je o kondícii

Pri plávaní sa kalórie nespaľujú tak rýchlo ako napríklad pri behu. Ak napríklad plávate klasiku prsia, spaľujete menej ako pri intenzívnejších štýloch typu kraul. No napriek tomu vám plávanie spolu s vyváženou stravou môže pomôcť k lepšej kondícii. Ak bojujete s pár kilami navyše na bruchu, presne plávanie je skvelým športom, je to totiž výzva pre brušné svaly. Vykonávanie pohybových činností vo vode stimuluje metabolizmus a tiež správne fungovanie krvného obehu. Pre ľudí s nadváhou sú mnohokrát iné druhy športov príliš namáhavé a sú výzvou pre kĺby, naproti tomu plávanie je pre nich skvelá voľba a dokonalá kombinácia wellnessu a športu.

Tip 7: V tehotenstve počúvajte svoje telo a lekárov

Ste tehotná v lete a rada by ste sa trošičku schladili vo vode a zaplávali si? Najlepšie je poradiť sa vopred s gynekologičkou alebo gynekológom. V žiadnom prípade sa však nepresiľujte a nechoďte do vody sama.

Tip 8: Netreba to siliť: nie každé bábätko musí byť "baby-shark"

Toto teplé obdobie roka by ste možno rady využili na to, aby ste s vodou zoznámili aj svoje bábätko. Je však dôležité mať na pamäti, že dieťa musí mať na sebe bezpodmienečne rukávniky a v blízkosti vody musí byť vždy pod dohľadom rodičov. Namiesto hlučného bazéna bude vaše dieťa pravdepodobne omnoho spokojnejšie, ak sa pohrá v kľude v záhrade v tieni, dobre chránené a natreté opaľovacím krémom. Ak máte možnosť, môžete mu či jej zabezpečiť malý nafukovací bazénik v záhrade, tam si svoje prvé špliechacie pokusy určite užije dosýta. Ak vás osloví plávací kurz pre bábätká, pred prihlásením si každopádne radšej otestujte, či je vaše dieťatko vodný živel.

Plávanie je skvelým športom na rozhýbanie celého tela, kondícii prospeje v každom veku. Dôležité je však vždy pozerať na vlastnú bezpečnosť (napríklad neplávať sami v jazere bez plávacej bójky) a osvojiť si niekoľko dôležitých pravidiel (žiadne ťažké jedlo bezprostredne pred plávaním).