Active Beauty
Chodenie naboso: mali by sme to robiť častejšie!

Vyzuj sa!

Chodenie naboso: mali by sme to robiť častejšie!

Chodenie naboso: tak sa telo učí koordinácií a rovnováhe. Preto sa vyzujte a chodťe naboso, čo najčastejšie! 

Vyzuť sa a naboso behať po mäkučkej sviežej tráve – presne na to sa tešíme v lete po relaxačnej kúre na nohy alebo po pedikúre! Ak dôverujete odborníčkam a odborníkom, mali by ste tak robiť aj častejšie: pretože behať bez topánok je nielen úžasne pohodlné, ale prospieva to aj zdraviu.  

Z ortopedického hľadiska sa chôdza naboso odporúča hneď z viacerých dôvodov: na jednej strane môže zabrániť deformácii chodidiel a posilniť ich svaly – a to celkom bez svalovky. Na strane druhej chôdza naboso tlmí nárazy na tvrdom alebo nerovnom povrchu, čo prospieva kĺbom a medzistavcovým platničkám. A v neposlednom rade je noha úžasne vetraná, takže spotené nohy jednoducho nehrozia.  

Chôdza naboso: takto pôsobí na telo a aj dušu

 

Z chôdze naboso sa však netešia len naše nohy, blahodarne vplýva aj na zvyšok nášho tela. Dôvodom je: v chodidlách sú uložené mnohopočetné receptory, ktoré reagujú na zmeny povrchov.  

Trénerka pilatesu a špirálnej dynamiky Cora Hiebingerová hovorí: „Tí, ktorí v detstve často chodili bosí, si tak trénovali svoje koordinačné schopnosti. Takýto človek sa potom dokáže dobre hýbať, má dobrú stabilitu a rovnováhu.“  

Chodenie naboso dokonca môže mať dlhodobý vplyv na sebaúctu človeka, vie o tom svoje odborníčka: „Časté chodenie naboso vedie k tomu, že sa pohybujete uvoľnenejšie, viac si chôdzu vychutnávate a cítite sa sebavedomejšie.“   

Vo vyššom veku sa ľudia, ktorí chodia pravidelne naboso, môžu tešiť z nižšieho rizika vzniku kŕčových žíl: pretože chôdza naboso posilňuje svalstvo lýtok a prstov na nohách, čím stimuluje krvný obeh a uvoľňuje cievy. 

Vyzuť sa a kráčať len tak bez topánok? Na čo si dať pri chôdzi naboso pozor

 

Radšej s mierou! Pretože naše nohy si na obuv už zvykli.  
Ak sa chcete vzdať chodenia v topánkach v dospelosti, mali by ste dbať na nasledovné:  

  • Prírodný povrch namiesto asfaltu: čoskoro zistíte, že bežať s bosými nohami je zo začiatku trošku zvláštne. Preto je lepšie začať na mäkučkom prírodnom povrchu – v lese alebo na lúke, namiesto toho, aby ste sa rozbehli po tvrdom – a v lete často aj horúcom – asfalte.    

  • Posilňujte svalstvo chodidiel: naše svalstvo a klenby chodidiel si v priebehu evolúcie na topánky zvykli a ich vývoj sa chôdzi v obuvi aj prispôsobil. Výsledok toho nám je dobre známy ako ploché nohy a vyklenuté chodidlá. Preto aj tu platí: všetko s mierou, do ničoho sa extra nehrňte a sem tam si vychutnajte chvíľky bez topánok, zabránite tak vyvrtnutiu členku alebo podobnej nepríjemnosti.  

  • Pozor pri diagnóze diabetes: ľudia trpiaci cukrovkou by pri chôdzi naboso mali byť špeciálne opatrní, nakoľko aj nepatrné poranenie chodidiel sa im môže hojiť naozaj ťažko. 

Alternatíva ku chôdzi naboso: barefoot obuv. Ale pre koho je takáto obuv vhodná? 


Je barefoot obuv ultimatívnym riešením pre väčšiu voľnosť nôh? Aspoň čo sa vizuálnej stránky týka, názory sa rôznia. Okrem sandálov alebo šľapiek na vybočený palec v neoprénovej verzii sú však už k dispozícii aj športové modely, v štýle sneakers.  
 

Čím to vlastne je, že je barefoot obuv tak skvelá? 

V princípe je barefoot obuv konštruovaná ako voľnočasová obuv, vďaka ktorej si človek môže vychutnať chôdzu naboso. Princíp spočíva v tom, aby mali prsty v topánke dosť miesta a aby bola päta v rovnakej výške ako priehlavok. Podrážka na topánke je tenká, flexibilná a mäkká. Chôdza v barefoot obuvi sa líši od chôdze naboso len minimálne a preto môže byť príjemným doplnkom v bežný deň.     

Prečo nie je barefoot obuv vhodná pre každého  

Po rokoch a možno desaťročiach behania v sneakerskách, na podpätkoch a podobne určite nie je pre každého ľahké zrazu prejsť na barefoot topánky. Platí tu: doprajte sebe aj svojmu telu dostatok času na zmenu!   

Naše chodidlá sa museli v priebehu času prispôsobovať rôznej obuvi, čo znamená, že naše svalstvo a šľachy jednoducho nie sú zvyknuté na siahodlhé chodenie bez opory. Najmä pri rôznych deformáciách chodidiel ako napríklad pri plochých nohách alebo vyklenutých chodidlách, môže  dodatočné napätie spôsobené prechodom na barefoot obuv pôsobiť nepriaznivo.  

Tip: ak zamýšľate kúpu barefoot obuvi, poraďte sa predtým so svojím ortopédom či ortopédkou.